fredag 27 september 2013

Ta hand om varandra

I dag är det tre veckor sedan E var på träffen med läkaren som gjorde den psykiatriska bedömningen på henne. Han har fortfarande inte ringt mig...
E har förresten bytt arbetstider och det är väl bra att börja en timme senare om dagarna när man kanske har haft en jobbig natt med svårigheter att sova. Hon jobbar halvtid på en affär och trivs jättebra med arbetsysslorna och personalen på affären. Efter att ha praktiserat i flera omgångar fick hon sedan fortsätta och det är väl ett gott betyg att kunder frågar efter E när hon inte är där. 

Jag förstår att hon blir omtyckt därför att E har ett stort varmt hjärta och är den finaste person jag vet. Det säger jag inte bara för att jag är mamma till henne utan det är ett helt enkelt ett faktum. Hon har empati och känsla för andra människor och som ett exempel så stör det henne inte att bo bland dem som är så mycket mycket sämre än henne själv och som är på en helt annan nivå. 

E flyttade dit bara för att situationen hemma var hopplös bland annat på grund av hennes självskadebeteende och ett erbjudande om flytt till ett nybyggt boende erbjöds. 
Hon trivs med både personal och boendet så tillsvidare blir hon kvar där. Den dagen E mår bra så blir det nog aktuellt med en egen lägenhet för henne. Något hon garanterat skulle fixa med stöd och hjälp av oss föräldrar. 

Det är viktigt att bry sig om varandra, att ställa upp och visa omtanke för inte bara de nära och kära utan även för andra som kanske behöver tröst och medmänsklighet. Det kan vara en utstött, en missbrukare, en hemlös...

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...