lördag 21 september 2013

Tandläkaren

Före vår utlandsresa så tappade jag bit efter bit av en gammal lagning ( tror jag ) på en framtands baksida. Jag tänkte gå till en tandläkare innan vi reste i väg men det blev aldrig av. Till saken hör att jag är rädd för att laga tänderna och därför skjuter jag upp det hela tiden.
Eftersom det ha börjat på att kännas lite irriterat med en kliande känsla i tandköttet, så sitter jag nu här och kollar på nätet efter en bra tandläkare i stan. Gärna en med bra erfarenhet av tandvårdsrädsla och allra helst med en laser borr. 

Det finns en tandläkare som jag har gått hos tidigare några gånger som har laserborr, men den kunde bara användas vid plastlagningar och jag har rätt så många gamla amalgamfyllningar i munnen. 
Några lagningar har jag dock gjort med laser och det känns det med men det gör betydligt mindre ont än med en vanlig traditionell borr. 
Kruxet var bara att jag hade så svårt för den här tandläkaren. Han borrade, borrade och borrade utan att ta någon paus, jag fick ligga helt på rygg i stolen fast jag allra helst hade velat halvligga ned ( jag tror till och med att jag nämnde det ) och han sade inte ett ord under behandlingarna.
Han frågade aldrig om hur det kändes och var definitivt inte bra för någon som är rädd. 
Så jag slutade att gå hos honom för ett antal år sedan vilket börjar märkas på mina tänder. 

Jag spanade in priserna hos en tandläkare och blir chockad över hur dyrt det är. Tänk om jag skulle behöva rotfylla! Vem har råd med det....

Tack och lov så tycks mina flickor inte ha ärvt anlaget för dåliga tänder och det är jag glad för. Dessutom så har E gratis tandvård utifall hon skulle behöva laga något. Men hon och hennes tvillingsyster får som sagt var aldrig några hål.

Det är lustigt det där med arv - när tjejerna gick hos en specialtandläkare när de var yngre på grund av att de hade räls så visade det sig att de båda två saknade två tänder i underkäken.
Likadant är det för mig! Jag saknar två tänder i nedre käke som aldrig kom upp men de andra tänderna har skjutits fram med åren så det syns inte. 



 

När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...