måndag 30 september 2013

Tvillingar

Min flickor är tvillingar som jag ju har nämnt i tidigare inlägg. När de var små var de som ler och långhalm och fyllde ofta i varandras meningar och hade sitt eget språk mellan varandra. När de blev lite äldre så gled de ifrån varandra av olika orsaker och jag vet att E saknade gemenskapen med sin tvillingsyster väldigt väldigt mycket. Hon såg alltid upp till sin syrra och ville vara med henne och kompisarna men så blev det inte. 

E bytte skola vilket vi föräldrar än i dag ångrar - med facit i handen! Vi är övertygade om att hon faktiskt hade kunnat gå kvar i sin klass med sin syster och dem hon kände så väl. Med fortsatt stöd så hade det fungerat men kunniga människor runt om oss ansåg att det bästa för E var att börja i den andra klassen i den andra skolan. 
Det var faktiskt så att i och med skolbytet så började E att må dåligt och fick sin första ångest. I årskurs sex! Det är inte konstigt om man tänker efter då det är en stor omställning att lämna sin trygghet i syrrans sällskap och allting det invanda i klassen och skolan med lärare och annan personal.

Hur som helst passade aldrig E in i den där nya klassen och det tycker vi fortfarande. Hon är för clever! Ett stort misstag var det och jag tror att i dag hade jag stått på mig mot rektorer och habiliteringens åsikter. 

Systrarna har det sista året börjat att hitta tillbaka till varandra även om det oftast är E som tar kontakten med sin syster och föreslår att de ska ses. 
I dag när jag talade med henne innan hon skulle till sitt jobb så berättade E att hon hade ringt sin syster och att det blev bestämt att hon skulle dit på middag i eftermiddag. 
Efter middagen skulle de baka och hon lät så glad över att de skulle ses. 
Mitt hjärta smälter sådana gånger! Jag hoppas också att systern börjar på att ta initiativen att ringa upp E, höra om de ska ses osv eftersom E uppskattar det så mycket och mår bra av att umgås med sin tvillingsyster och systerdotter.



 

Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...