tisdag 10 december 2013

Stormens öga!

Då var vi hemma igen efter några dagars trevligheter med god mat och god dryck ( nu är jag helfrälst i pina colada ), shopping i tax free, sevärdheter i Tallin med guidad tur och julmarknad i gamla stan. Det var så otroligt vackert med live julmusik, fina gamla byggnader och de många gränderna som vi spatserade igenom. 
Vi besökte även en ortodox kyrka och det var så fint inne i den med tak och väggmålningar, rökelsedoften som låg tät och de smala ljusen som var tända här och var. En mässa pågick när vi kom in men tyvärr så fick man inte ta kort, så jag kan bara bjuda på en bild från själva kyrkan.

Natten mot söndagen vaknade vi av att det gungade riktigt riktigt ordentligt och när vi tittade ut genom fönstret så såg vi att vågorna gick höga och att snön yrde i det kompakta mörkret som rådde. Aldrig någonsin har jag känt rädsla över att åka färja och jag har gjort många turer här och var. Men denna natt var både jag och A oroliga och tankarna gick till det som hände med Estonia. 
Detta måste ha varit Sven som gjorde en snabbvisit över Baltikum för några timmar senare hade det lugnat ned sig. I vart fall så somnade vi om till slut och när vi vaknade igen så var det lugnare på havet.

Jag har inte fått något svar från psykiatrin så därför skrev jag ett till mail i hopp om att hon svarar snarast. Vi vill veta hur vissa personer där uppe tänker och resonerar. Det är A och O med ett gott samarbete mellan föräldrar, psykiatripersonal, socialtjänst och boendepersonal. 
E håller vi ju utanför detta så länge eftersom hon mår sämre av att oroas. 
Min mamma är väldigt händig och en mästare i att sticka, virka, sy, teckna mm och nu har hon gjort en massa roliga virkade figurer som sysselsättning när hon inte orkar så mycket mer än att ligga i sängen. 

 









När någon inte vill

För några dagar sedan skrevs vår flicka ut igen och peppar peppar jag hoppas att hon kan vara hemma tills hon åker till mig om en vecka. Sed...