onsdag 11 december 2013

Studiebesök

Dottern messade mig att hon ska på studiebesök någon gång i nästa vecka på vågen, som psykiatrin pratade med oss föräldrar om. De tror att det kan vara till hjälp för henne och det hoppas vi verkligen. Det vore underbart för E och oss alla som älskar henne! 
Jag frågade E vad hon tyckte om det och hon svarade då mig att det blir nog bra. Det tror jag också! 

Hennes tvillingsyster ringde mig i dag och berättade att mitt barnbarn hade varit till vårdcentralen för att träffa doktorn och se om labbet kan ta prover på henne eller om det skulle vara tvungen att åka till barnmottagningen. Det skulle gå lika så bra på vårdcentralen så på fredag morgon ska de sticka lilla T i armen. Hennes mamma sätter en Emla innan så att det inte ska göra ont.

T har haft bekymmer med sin mage under en lång tid då hon har haft ömsom lös och ömsom hård mage och ibland har hon kunnat kräkas utan anledning. På dagis har de ringt efter föräldrarna i tron att flickan har varit magsjuk och här jag ibland fått byta blöja efter stoooora lass, som inte är normala. 
Nu hoppas vi på att de får reda på varför hennes mage ska krångla så där och varför hon klagar på magont mest varje dag både på dagis och hemma.

Efter hon har tagit sina prover så ska hennes mamma skjutsa hit tösen så att hon får stanna och sova över natten. Jag längtar så jag blir tokig efter lillan! Gissa om vi ska mysa! 
Under eftermiddagen får vi även besök av en tidigare valpköpare som har en tik efter vår Daisy. Vera är en liten och söt vovvsing som ska få komma och bo hos oss i 2,5 månader medan matte och husse är i USA. 
Men först så kör vi lite inskolning så att hon vänjer sig med oss och vår flock. Vi har ju fem egna hundar som säkert skrämmer slag på lilla Vera i början med sina skall. Men då det är samma ras så går det alltid bra ( som att de känner på sig att det är en rasfrände ) och vi ser fram mot att få rå om Vera längre fram på. 

Jag är så glad!! Mamma ringde tidigare och berättade att tumörerna håller sig i schack och att det där med magen visar sig bero på att hon har två kotförskjutningar mellan tvåan och trean. De får se vad de ska göra åt det! 
Jag berättade att A säkert kan hjälpa henne men mamma är skeptisk till allt sådant, tyvärr! A sade till mig att det är en daglig syssla att fixa till ryggar med förskjutningar inom osteopatin och inget nytt.

Har nu fått hem min bettskena! Nästa vecka ska jag dit och kolla hur den sitter och sedan är jag faktiskt klar hos tandläkaren för denna gång. Jag blir sedan kallad en gång per år! 

Här kommer lite information om vågen:

Vågen är en enhet som bedrivs dagtid, fem dagar i veckan och är belägen på Ålidhem. Vågen tillhör Psykiatriska kliniken i Umeå och sorterar organisatoriskt under Tegs behandlingscenter.

Förutom 1,75 fast tjänst är en sjukgymnast och arbetsterapeut från kliniken engagerad i gruppverksamhet.

Vågen bedriver en anpassad DBT/KBT-behandling. I behandlingsprogrammet ingår bl.a. färdighetsträningsgrupp, hälsogrupp, bildgrupp, basal kroppskännedom och individuella samtal.

Målgruppen är unga självdestruktiva patienter som inte kommer vidare i sedvanlig öppenvård/slutenvård.

Behandlingen bedrivs under en begränsad tid och vårdprogrammet individualiseras utifrån patientens behov i samråd med kontaktansvarig i öppenvård, patientansvarig läkare, representanter från aktuell avdelning och i vissa fall också boendehandledare verksamma i kommunala boenden samt anhöriga.



Long time no see

Den här sommaren har rusat i väg och nu sitter jag här medan hösten gör sig påmind. Har haft en underbar sommar kan jag säga och vistelsen i...